identity
جستجو کردن
Close this search box.

021-68287

جستجو کردن
Close this search box.

ارور های ماشین ظرفشویی بوش + راه حل

خطاهای ماشین ظرفشویی بوش

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، ماشین ظرفشویی بوش از نمایشگری برخوردار شده است که بروز هر گونه مشکل در قطعات دستگاه خود را به صورت کد خطا بر روی این نمایشگر نمایان می سازد. به این صورت پیش از آنکه به قطعه و یا سایر قطعات آسیب شدید تری وارد شود، شما می توانید این مشکل را رفع کنید. برخی از این کد ارور های ظرفشویی بوش به راحتی و توسط کاربر قابل حل است، اما برخی دیگر نیاز به تعمیر ظرفشویی بوش و یا گاهی تعویض قطعات دارد که بهتر است برای تعمیر آن با تعمیرگاه های تخصصی مانند روبراه سرویس تماس بگیرید.

در تصویر زیر به اختصار برخی از خطاهای ظرفشویی بوش و نحوه برخورد با آنها نشان داده شده است. برای آشنایی بیشتر و جزئی تر با این خطاها می توانید به ادامه متن مراجعه نمایید و یا کل خطاها را به صورت PDF در انتهای متن دانلود کنید.

خطا های ظرفشویی بوش

ارور E01 یا F01

این ارور در مواقعی رخ می دهد که برد اصلی ماشین ظرفشویی دچار مشکل شده باشد و نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت، باید در نظر داشت که همیشه هم این ارور معنای خراب بودن برد را نخواهد داشت و قطع بودن اتصالات نیز منجر به نمایش این ارور خواهد شد، برای اطمینان از صحت سیم کشی و اتصالات بهتر است از یک تعمیرکار متخصص ماشین ظرفشویی کمک گرفته شود.

 

ارور E02 یا F02

در صورتی که با خطا E02 یا F02 ظرفشویی بوش مواجه شده اید:

  • بهتر است بدانید که معمولا کد خطای E2 همزمان با E1 بر روی نمایشگر ظاهر می شود.
  • ارور E2 نیز زمانی که سنسور درجه حرارت به خوبی عمل نمیکند ظاهر می شود.
  • به منظور رفع کد خطای E2 ظرفشویی بوش، لازم است با استفاده از مولتی متر اقدام به بررسی اتصالات مقاومت سنسور درجه حرارت نمایید.

 

ارور E03 یا F03

در صورتی که ظرفشویی بوش شما در یک زمان قادر به آبگیری نباشد، ارور E03 یا F03 بر روی نمایشگر ظاهر میشود، در این شرایط دستگاه آب را به شکل خودکار تخلیه میکند.
به منظور رفع ارور یا کد خطا E03 یا F03 ظرفشویی بوش به مراحل زیر توجه کنید:

  • در مرحله اول بهتر است اقدام به بررسی سیستم آبرسانی نمایید.
  • از عدم وجود خمیدگی در شیلنگ ورودی اطمینان حاصل کنید.
  • سپس لازم است اقدام به بررسی فیلتر ورودی آب نموده تا دچار انسداد نشده باشد.
  • در مرحله بعدی لازم است از سلامت سنسور سطح آب مطمئن شوید.
  • در نهایت نیز بهتر است اقدام به بررسی پمپ تخلیه نمایید.

 

ارور E04 یا F04

در صورت عدم عملکرد صحیح سنسور کنترل فشار آب و آبپاش ها، با ارور E04 بر روی نمایشگر ظرفشویی بوش مواجه می شوید.
به منظور رفع خطا E04 یا F04 ظرفشویی بوش به مراحل زیر توجه کنید:

  • پیش از هرکاری از عدم انسداد و یا خرابی در سنسور کنترل فشار آب مطمئن شوید.
  • توجه نمایید تا انسداد در آب پاشها ناشی از جرم بالای آب رخ نداده باشد.

 

ارور E05 یا F05

در صورت پر شدن مخزن ماشین ظرفشویی بوش و ناتوانی سنسور تشخیص آب در جلوگیری از پر شدن آب، با ارور E05 یا F05 بر روی نمایشگر مواجه می شوید.
به منظور رفع خطا E05 یا F05 ظرفشویی بوش لازم است به مراحل زیر توجه نمایید:

  • از عدم گرفتگی و یا انسداد در سنسور سطح آب مخزن مطمئن شوید.
  • سپس لازم است اقدام به بررسی اتصالات و سیم کشی سنسور نمایید تا دچار مشکل نشده باشد.
  • علاوه بر آن به بررسی شیربرقی نیز توجه کنید.
  • در مرحله آخر، در صورت رفع نشدن مشکل؛ لازم است از یک تعمیرکار جهت عیب یابی و تعمیر برد الکترونیکی تماس نمایید.

ارور E06 یا F06

خطای E06 در ظرفشویی بوش ناشی از خرابی سنسور کیفیت آب می باشد، به منظور رفع این خطا در اکثر مواقع لازم است اقدام به تعویض سنسور نمایید.

 

ارور E07 یا F07

به منظور رفع مشکل ارور E07 در ظرفشویی بوش لازم است اقدام به بررسی موارد زیر نمایید:

  • در صورت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی لازم است اقدام به بررسی فن نمایید.
  • یکی از عوامل ظاهر شدن این ارور در ظرفشویی بوش، استفاده از مواد شوینده بی کیفیت می باشد.
  • همچنین از چیدمان درست ظروف نیز اطمینان حاصل کنید.
  • توجه کنید که برخی از ظروف به دلیل اشتباه در چیدمان می تواند موجب انسداد در سوراخ های آبپاش شود، یا ممکن است به دلیل کثیفی یا جرم، سوراخ ها مسدود شده باشند.

 

ارور E08 یا F08

این ارور زمانی نمایان می شود که آب سطح بالای ظرفشویی را پر نمی کند و قسمت فوقانی دستگاه خالی از آب می باشد.

راهکار حل مشکل ارور e08 ماشين ظرفشويى بوش:

پر شدن ظرفشویی فرآیندی عادی می باشد اما ممکن است به منظور حل مشکل پر نشدن ماشین ظرفشویی به شکل کامل، به تعمیرات نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید  باقی ماندن آب در لاستیک ماشین لباسشویی

 

ارور E09 یا F09

 ارور یا کد خطا E09 ظرفشویی بوش ناشی از وجود مشکل در المنت خطی می باشد، علاوه بر آن توجه داشته باشید که این ارور اکثرا در مدل هایی از ماشین ظرفشویی بوش که از المنت هیتر در موتور برخوردار می باشند ظاهر می شود.

 

ارور E10 یا F10

ارور یا کد خطا E10 یا F10 ظرفشویی بوش در اکثر اوقات ناشی از وجود مشکل در المنت هیتر می باشد، به منظور رفع این کد خطا، لازم است از عدم وجود گرفتگی و یا انباشت رسوبات در المنت مطمئن شوید.

 

ارور E11 یا F11

ظاهر شدن این خطا می تواند نشانه معیوب شدن مقاومت گرمایی یا سیم کشی مرتبط به آن باشد.

علت ارور e11 ماشين ظرفشويى بوش

اصلی ترین دلیل بروز این مشکل نیز می تواند به دلیل خرابی ترموستات و یا سنسور دمای ظرفشویی باشد. جهت رفع ارور e11 ماشين ظرفشويى بوش لازم است اقدام به بررسی سیم های مربوط به ترموستات و سنسور دما نموده و در صورت رفع این مشکل، اقدام به تعویض این قطعه کنید.

 

ارور E12 یا F12

در صورت انباشته شدن گرد و خاک بر روی المنت، در برخی از مدل ها با ارور E12 مواجه می شوید. توجه داشته باشید که در برخی از مدل های ظرفشویی بوش، امکان برداشتن المنت وجود دارد و پس از تمیز کردن نیز میتوانید آن را مجدد در جای خود قرار دهید.

 

ارور E13 یا F13

 کدخطا یا ارور E13 ظرفشویی بوش ناشی از دمای بیش از حد ورودی آب است، که به منظور رفع این مشکل لازم است بررسی نمایید تا آب ورودی به آب گرم متصل نباشد.

 

ارور E14 یا F14

ظاهر شدن کدخطا یا ارور E14 ظرفشویی بوش بر روی نمایشگر، ناشی از خرابی سنسور سطح آب است، به منظور رفع این کدخطا لازم است اقدام به بررسی قطعه ذکر شده و تعویض این قطعه درصورت لزوم نمایید.

 

ارور E15 یا F15

علت ظاهر شدن کد خطا یا ارور E15 یا F15 ظرفشویی بوش ناشی از عوامل زیر است:

  • در ماشین ظرفشویی آب کافی وجود ندارد و یا سیستم ظرفشویی از توانایی شناسایی آب برخوردار نیست.
  • به منظور حل این مشکل لازم است ظرفشویی را از جای خود خارج نموده و به صورت ۴۵ درجه مایل قرار دهید تا به این صورت آب به جای خودش باز گردد.
  • علاوه بر آن می توانید با فشردن دکمه آن موقتا خطا را حذف نمایید اما مجددا خطا باز می گردد.
  • ممکن است این خطا ناشی از وجود نشتی بسیار کمی در دستگاه باشد، که موجب جمع آوری آب در صفحه پایه در بخش پایین ظرفشویی می شود.
  • در صورت جمع شدن آب در پایین دستگاه، یک شناور در پایه ایجاد می شود و پس از آن نیز میکرو سوئیچ فعال می گردد و پس از آن ورودی آب را بر روی دستگاه خاموش نموده و موجب ظاهر شدن خطای E15 می شود.

 

ارور E16 یا F16

ظاهر شدن کدخطا یا ارور E16 یا F16 ظرفشویی بوش ناشی از وجود مشکل در شیربرقی یا سنسور سطح آب است که به منظور رفع کد خطای فوق لازم است اقدام به بررسی موارد زیر نمایید:

  • از عدم انسداد شیربرقی، با جسم خارجی مطمئن شوید.
  • از عدم وجود مشکل در سنسور سطح آب اطمینان حاصل نمایید.
  • در صورتی که در فرایند شست و شو ارور E16 در ظرفشویی ظاهر شده است، بررسی نمایید تا به دلیل مواد شوینده کف زیادی در دستگاه ایجاد نشده باشد.

 

ارور E17 یا F17

ارور E17 ظرفشویی بوش، بر روی نمایشگر ناشی از وجود مشکل در سنسور جریان آب است، علاوه بر آن بررسی نمایید تا شیربرقی دچار مشکل نشده باشد. به منظور رفع مشکل ارور E17 در ظرفشویی بوش، لازم است اقدام به راه اندازی مجدد دستگاه نمایید، و در صورت رفع مشکل با روبراه سرویس در تماس باشید.

 

ارور E18 یا F18

 کد خطا E18 ظرفشویی بوش، ناشی از پایین بودن سطح آب است، ممکن است آب به اندازه کافی در دستگاه شما وجود نداشته باشد، به منظور رفع مشکل لازم است اقدام به بررسی شیر ورودی آب و شیربرقی نمایید.

 

ارور E19 یا F19

ظاهر شدن ارور یا کد خطا E19 ظرفشویی بوش بر روی نمایشگر ناشی از وجود مشکل در جاقرصی ظرفشویی می باشد؛ بنابراین به منظور رفع این مشکل لازم است اقدام به بررسی اتصالات جاقرصی نمایید.

 

ارور E20 یا F20

نمایان شدن ارور یا کد خطا E20 یا F20 بر روی نمایشگر ظرفشویی بوش، ناشی از وجود مشکل در سیم پیچ مقاومت در گردش گسل پمپ می باشد، کنترل کوتاه و یا استراحتی در یک سیم پیچ به پمپ گردش اصلی و یا موتور اصلی ظرفشویی بوش شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید  دلیل حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی

 

ارور E21 یا F21

ظاهر شدن کد خطا E21 یا F21 ظرفشویی بوش، ناشی از وجود مشکل در پمپ تخلیه است، به منظور رفع کد خطای فوق، بررسی کنید تا پمپ تخلیه دچار گرفتگی نشده باشد یا آشغال و موارد بیرونی به پروانه دستگاه گیر نکرده باشد، علاوه بر آن در مرحله بعدی لازم است اقدام به رفع گرفتگی در فیلتر نمایید.

 

ارور E22 یا F22

ظاهر شدن خطا و یا ارور E22 یا همان F22 در ظرفشویی بوش ناشی از گرفتگی در فیلتر کف یا پمپ تخلیه می باشد.

 

ارور E23 یا F23

این ارور نیز ناشی از وجود مشکل در سیم پیچی پمپ تخلیه است و می توان گفت علت ارور e23 ماشین ظرفشويى بوش نیز همانند خطای E20 است اما این بار ناشی از مشکل الکتریکی در پمپ تخلیه ظرفشویی می باشد. به منظور رفع ارور e23 ماشین ظرفشويى بوش، بهتر است پس از بررسی اقدام به تعویض پمپ تخلیه ظرفشویی بوش در صورت لزوم نمایید.

 

ارور E24 یا F24

ظاهر شدن این ارور ناشی از انسداد در فیلتر تخلیه است ( بهتر است سریعا اقدام به تمیز کردن فیلتر تخلیه دستگاه نمایید). در صورت ظاهر شدن ارور e24 ظرفشويى بوش؛ محفظه ی دستگاه به شکل کامل تخلیه نمی شود.

به منظور رفع ارور e24 ظرفشويى بوش؛ بهتر است اقدام به بررسی فیلتر های تخلیه نمایید. ممکن است فیلتر های تخلیه دچار گرفتگی شده باشد. پس از آن نیز لازم است اقدام به تمیز کردن فیلتر ها کنید.

 

ارور E25 یا F25

پمپ تخلیه گیر دارد، پمپ تخلیه را از نظر وجود جسم خارجی بررسی نمایید.

 

ارور E26 یا F26

ارور E26 در ظرفشویی بوش به دلیل وجود مشکل در سوئیچ/تنظیم کننده آب می باشد، بنابراین به منظور رفع این مشکل بهتر است سوئیچ آب را بررسی نمایید.

 

ارور E27 یا F27

در صورت اتصال مستقیم دستگاه به برق، ممکن است با ظاهر شدن ارور E27 بر روی نمایشگر ظرفشویی خود مواجه شوید، نوسان در جریان برق نیز ممکن است موجب ظاهر شدن این خطا شود. کدخطای E27 معمولا خطای رایجی نیست اما در صورت بروز این مشکل لازم است با مرکز تعمیر ماشین ظرفشویی بوش تماس نمایید.

 

ارور E28 یا F28

در صورتی که آب کثیف وارد دستگاه شما شده و ظرف ها تمیز نشوند ارور E28 بر روی نمایشگر ظرفشویی بوش ظاهر میشود.

 

ارور E29 یا F29

ولتاژ برق زیر ۱۷۰ ولت است، برق ورودی را بررسی نمایید.

 

ارور E30 یا F30

ولتاژ برق بالای ۲۹۰ ولت است، برق ورودی را بررسی نمایید.

 

ارور E31 یا F31

ظاهر شدن ارور E31 یا F31 ماشین ظرفشویی نشانه بروز مشکل در هیتر یا پمپ حرارتی قسمت زئولیت ظرفشویی می باشد. بروز این خطا میتواند موجب نشتی آب در این قسمت و وارد شدن آسیب به قطعات ذکر شده دستگاه شما شود.

در صورت ظاهر شدن این ارور در ظرفشویی بوش پیش از هرکاری لازم است اقدام به بررسی اتصالات هیتر و سیم کشی های منتهی به آن نموده و از سلامت و اتصال درست کابل ها مطمئن شوید. پس از آن به سیله ولت متر یا اهم متر اقدام به به اندازه گیری مقدار ولتاژ قطعه نمایید. در صورت عدم رفع مشکل پیش آمده با انجام این کار لازم است اقدام به تعویض قطعه جهت حل مشکل کنید.

آشنایی با برخی از ارورهای جایگزین در برخی مدل های ظرفشویی بوش

در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی بوش ممکن است کد خطاها با شکل متفاوتی بر روی نمایشگر ظاهر شوند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

آشنایی با ارور A یا B ظرفشویی بوش

ظاهر شدن کد خطا A یا B در ظرفشویی بوش ناشی از خرابی در سنسور آب دستگاه می باشد. در هنگام بروز این دو کد خطا لازم است اقدام به بررسی هرگونه نشتی آب در دستگاه کنید و از فعال بودن آکوااستاپ دستگاه نیز اطمینان حاصل کنید.

آشنایی با ارور C

بروز این ارور نشانه مشکل در سرعت سنج دستگاه می باشد. از آن جایی که موتور در این ارور دخیل می باشد بهتر است به منظور بررسی، عیب یابی و تعمیر ظرفشویی بوش در این مورد با تکنسین مجرب در تماس باشید.

آشنایی با ارور D

این کد خطا ناشی از سیم کشی و تریاک موتور دستگاه می باشد. به منظور حل این مشکل لازم است اقدام به بررسی کامل سیم کشی در PCB و موتور و علاوه بر آن بررسی PCB راهگشا نمایید.

آشنایی با ارور E

در زمان مشاهده این ارور ممکن است دریچه مقسم آب ظرفشویی شما دچار مشکل شده باشد. از دریچه مقسم آب در زمانی استفاده میشود که قصد داشته باشید آب را تنها به بخش خاصی از دستگاه خود هدایت نمایید. به منظور رفع این ارور لازم است اقدام به بررسی دریچه مقسم و سیم کشی آن نمایید.

بیشتر بخوانید  بررسی 5 علتی که منجر به عدم آبگیری ماشین ظرفشویی می شود

آشنایی با ارور F

در صورت تاخیر در آبگیری ماشین ظرفشویی شما و رسیدن آب به سطح مورد نیاز جهت شروع به کار، ممکن است با این خطا مواجه شوید. به منظور رفع این مشکل بهتر است اقدام به بررسی پمپ و مسیرهای ورودی آب به دستگاه کنید.

آشنایی با ارور G

این کد خطا ناشی از اختلال در مقسم تریاک می باشد. به منظور رفع این کد خطا لازم است اقدام به بررسی تریاک بر روی PCB و سیم کشی آن نمایید.

آشنایی با کد خطا H و K

این کد خطا ناشی از گرم نشدن آب در ظرفشویی است که میتواند موجب تمیز نشدن ظروف شود. به منظور حل این مشکل لازم است اقدام به بررسی المنت، هیتر، ترموستات و سیم کشی های آن کنید. مشکل گرم نشدن آب ناشی از خرابی و اختلال در کارایی یکی از این قطعات است.

آشنایی با ارور O

این کد خطا ناشی از ایراد در سنسور فشار دستگاه می باشد. به منظور رفع این ارور تنها کافیست اقدام به بررسی سنسور فشار و سیم کشی آن و عیب یابی دستگاه کنید.

چگونه می توان از بروز ارورهای ظرفشویی بوش جلوگیری کرد؟

ماشین ظرفشویی همچون سایر لوازم برقی خانگی تنها دستگاهی است که قطعات آن از عمر محدودی برخوردارند و پس از گذشت چند سال به مرور فرسودگی می‌شوند. در این حالت مشکلات قطعات دستگاه از طریق خطا های ظرفشویی بوش به اطلاع کاربر رسانده می شود تا اقدام به رفع آن کند.
با این حال انجام برخی از کارها موجب افزایش عمر مفید قطعات ماشین ظرفشویی بوش شده و به این صورت از بروز زودهنگام ارورهای ظرفشویی بوش تا حد زیادی جلوگیری می شود. به همین سبب در این بخش شما را با مواردی آشنا می کنیم که با رعایت آن می توانید تا حد زیادی از خرابی دستگاه جلوگیری کنید:

  • در صورتی که قصد خرید ماشین ظرفشویی دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مدل‌هایی که کمترین مصرف انرژی را دارند انتخاب کنید. این انتخاب از افزایش نوسانات برق ساختمان شما با روشن شدن دستگاه جلوگیری می کند.
  • روشن کردن دستگاه در زمانی به غیر از ساعات اوج مصرف موجب کاهش میزان شوک و نوسانات الکتریکی به دستگاه تا حد زیادی خواهد شد و به این صورت عمر قطعات الکترونیکی داخلی علی الخصوص برد ظرفشویی شما نیز تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.
  • استفاده از مواد شوینده اورجینال ماشین ظرفشویی علاوه بر افزایش کیفیت شست و شوی ظروف، موجب افزایش عمر قطعات داخلی نیز می‌ شود.
  • استفاده از نمک اورجینال ظرفشویی بوش نیز موجب از بین رفتن سختی آب تا حد زیادی شده و به این صورت از انباشته شدن رسوبات در قطعات داخلی نیز جلوگیری می شود.
  • جرم گیری ماشین ظرفشویی با استفاده از جرمگیر اورجینال، یکی از موارد مهمی است که باید هر ۶ ماه یک بار انجام گیرد. چرا که انباشته شدن جرم بیش از حد، موجب بروز بسیاری از ارورهای ظرفشویی بوش می شود.
  • برای این کار نیز تنها کافیست برچسب موجود بر روی جرم گیر را بردارید و در طبقه بالای دستگاه خالی خود قرار دهید. پس از آن طولانی ترین برنامه شست و شو را انتخاب نمایید تا تمامی قطعات داخلی ظرفشویی شما به خوبی جرم گیری شوند. این کار موجب افزایش طول عمر قطعاتی نظیر پمپ تخلیه، شیربرقی، سنسورها و آب پاش‌ها خواهد شد.
  • به منظور داشتن ظروفی تمیز و خوش بو لازم است که ماهی یک بار فیلتر خروجی آب دستگاه را تمیز کنید. چرا که این قسمت، محل خوبی جهت انباشته شدن آشغال، چربی و اشیاء سخت است و تاثیر زیادی در روند تخلیه آب کثیف و تمیز شدن کامل ظروف می‌گذارد.
    برای این کار نیز تنها کافیست دریچه فیلتر را خلاف جهت عقربه ‌های ساعت چرخانده تا به این صورت فیلتر را از جای خود خارج کنید. پس از آن با استفاده از یک مسواک کوچک و اندکی مواد شوینده ملایم می توانید آن را تمیز کنید و پس از آن نیز در جای خود بازگردانید.

نتیجه گیری:

با وجود آنکه ماشین ظرفشویی BOSCH برخوردار از بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا است اما استفاده اصولی و صحیح از دستگاه موجب کاهش قابل توجه خرابی‌های آن تا حد زیادی شده و شما با ارورهای کمتری در ظرفشویی بوش مواجه می شوید. در برخی از موارد نیز ممکن است استفاده پی در پی از دستگاه موجب شود که کد خطا به اشتباه بر روی نمایشگر دستگاه ظاهر شود. در این حالت تنها با ریست کردن ظرفشویی بوش مشکل را حل خواهد کرد. در غیر این صورت لازم است اقدام به بررسی دقیق قطعات ظرفشویی بوش باشید. 

دانلود رایگان پی دی اف ارور های ظرفشویی بوش

یک نظر

  • معین احسانی گفت:

    سلام
    امکانش هست خطاهای رایج ماشین ظرفشویی ال جی رو هم آموزش بدین؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *