identity
جستجو کردن
Close this search box.

021-68287

جستجو کردن
Close this search box.

انواع فر و روش نگهداری آن | همه چیز درباره انواع فر گازی و برقی

5/5 - (1 امتیاز)

 

فرهای برقی این روزها به شکل وسیع تری نسبت به گذشته در خانه های ما مورد استفاده قرار میگیرد

در گذشته فر هر خانه فقط در اجاق گاز آن خانه دیده میشد و خیلی از مردم حتی در اجاق گاز خود نیز فر نداشتند .

با گذشت زمان و تغییر سلیقه مردم و همچنین افزایش چشم گیر تکنولوژی و تنوع در لوازم خانگی تولیده شده خانه ها رنگ دیگری گرفته و در اکثر خانه ها فر دیده می شود.

از آنجا که فر نسبت به ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یا دیگر لوازم خانگی پر مصرف استفاده کمتری دارد اما توجه و رسیدگی به آن همانند دیگر لوازم ضروری منزل از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید نسبت به نگهداری و سرویس آن بی تفاوت بود.

البته نمی شود این را نادیده گرفت که خیلی از خانم های محترم علاقه شدیدی به پخت کیک و یا طبخ غذا با فر دارند که گاهی مواقع برای بعضی از دوستان فر از دیگر لوازم خانه مهم تر شناخته می شود .

فر انواع مختلفی دارد :

 

  • فر گازی
  • فر برقی
  • فرق برق و گاز
  • فر بخارپز

 

در کشور بنا به دلایلی که در ادامه خدمت شما دوستان عرض خواهیم کرد بیشتر از فر برقی استفاده می شود و گرایش به این نوع از فرها نسبت به مدل های دیگر بیشتر است.

 

 

فر توکار بوش-BOSCH فر گازی توکار HGN21F350I

فر گازی

از اولین فر هایی که وارد بازار شد همین مدل از فر بودند که بهمراه کارایی که داشتند معایب خودشان نیز داشتند از جمله:

  • تولید دی اکسید کربن
  • عدم تنظیم دقیق و صحیح دما
  • نیازمند تاسیسات و لوله کشی جداگانه گاز ( که این مسئله خطرات خاص خودش را نیز دارد)
  • خرابی زیاد و نیاز بالای آن به تعمیر
  • تولید دود

برخی عقیده دارند پخت غذا در فر های گازی از کیفیت بالاتری نسبت به مدل های دیگر فر در پخت غذا ایجاد می کند اما باید خاطر نشان کرد که فر از هر نوعی که باشد اگر کیفیت دستگاه و تکنولوژی که در آن به کار رفته باشد ضعیف باشد کیفیتی که از غذای خود می خواهید را به شما نخواهد داد پس حتما در هنگام خرید فر حالا از هر مدل که مد نظر دارید تحقیقات لازم را انجام دهید و از افراد متخصص این کار مشاوره دریافت کنید.

همچنین دستور پخت غذا نیز مهم است و اگر فردی بهترین نوع فر را در منزل داشته باشد اما دستور پخت مناسبی نداشته باشد، طبیعتا توقع غذای دلچسب و لذیذی را نیز نمی تواند داشته باشد.

در نصب فر های گازی دقت خیلی بابد بالا باشد و نیازمند سیستم تهویه مناسب است تا از خطر جلوگیری بعمل آید 

 

BOSCH - HBG633BS1J - Built-in oven

فر برقی

قبل تر هم بیان کردیم که این نوع از فر ها اینروزها بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته و دارای مزایای بیشتری نسبت به فر های گازی دارد از جمله:

  • تنظیم دقیق تر دما
  • راحتی بیشتر در کارکرد
  • طبخ غذا بدون بوی دود
  • خطر کم
بیشتر بخوانید  آموزش نحوه نگهداری از لاستیک ماشین لباسشویی

 

فر های برقی معمولا امکانات بیشتری را دارند و حتی در برخی از مدل ها غذاهای گوناگونی را در حافظه خود نگهداری می کنند و ما فقط با یک اشاره پخت غذا را به فر سپرده و بهترین طعم و کیفیت غذا را تحویل می گیریم.

خب زمانیکه فر شما پیشرفته تر می باشد و هرچه تکنولوژی و امکانات بیشتری در آن به کار رفته باشد نگهداری و مراقبت بیشتری را باید برایش صرف کرد.

فر برقی با فن گرمای داخل فر را به همه جای غذای شما می رساند و این قابلیت کیفیت پخت را بالا می برد

 

 

BOSCH - HBG78R750B - Built-in single multi-function activeClean oven

فرق برق و گاز

در این مدل از فر ها هم از انرژی برق استفاده می شود و هم انرژی گاز بدین صورت که برای پخت غذا می توان از هر دو انرژی بهره برد که به این نوع از پخت پخت ترکیبی نیز گفته می شود .

اما این نوع از فر به علت بخش گازی بودن آن خطرات همان فر های گازی را دارد و برای پخت از گرمای المنت و حرارت آتش بهره می گیرد

فر های برق و گاز امروزه خیلی کمتر استفاده شده و بخاطر خطرات و اتفاقات ناگواری که در گذشته رخ داده است در برخی از اماکن مجوز نصب این نوع از فر ها داده نمی شود.

 

 

 

 

فر برقی توکار بوش مدل HBG655BS1 | لوازم خانگی - بانه سولین

فر بخارپز

فر بخار پز سیستم خیلی متفاوت تری نسبت به فر های برقی، گازی و یا گازی برقی دارد

در این مدل از فر ها بجای اینکه مثل فرهای گازی که برای طبخ غذا نیاز به آب داشت دیگر از بخار استفاده می شود که همین باعث بالا رفتن کیفیت پخت غذا می شود و این نوع از پخت یک سطح کاملا متفاوت است.

یکی از مزایای این گونه از فر ها پخت سریع تر بدون اینکه کیفیت پخت پایین بیاید است و در برخی از مدل ها بجای اینکه هر بار مخزن فر را از آب پر کنیم به لوله کشی آب متصل می شود البته این مدل بیشتر استفاده صنعتی دارد.

مزایای فر بخار پز:

  • کیفیت بالای پخت
  • طبخ غذای سالم تر با حفظ ارزش غذایی بالا
  • عدم نیاز به روغن یا چرب کردن غذا
  • خشک نشدن غذا
  • پخت سریع تر
  • پخت یک نواخت

پس فر بخار پز را میتوانیم یکی از بهترین مدل های فر قلمداد کنیم و با استفاده از این نوع فر سلامت خانواده را با حداقل چربی در طبخ غذا بالا ببریم و حتی غذاهای مانده قبل را خیلی بهتر از مایکروویو گرم و حتی احیا کنیم.

 

نگهداری از فر

چیزی که بین همه مدل های فر مشترک است و باید به آن توجه داشت نگهداری از این دستگاه می باشد و فرقی نمی کند که چه مدل از فر در خانه یا محل کار ما وجود دارد ما باید برای جلوگیری از خسارت و جلوگیری از کوتاه شدن عمر مفید این نوع از دستگاه اقدامات لازم را انجام دهیم از جمله تمیز کردن بموقع فر .

بیشتر بخوانید  چرا در کابین مایکروویو جرقه دیده میشود ؟؟؟

تمیز کردن فر باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود زیرا با گذشت زمان چربی ها و ته مانده های غذا که درون فر جا مانده است بسختی پاک شده و یا حتی زمانی که پاک می شود اثر خودش را روی دستگاه باقی خواهد گذاشت

بنابراین بهترین زمان برای تمیز کردن انواع فر بلافاصله پس از کار با دستگاه می باشد

اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که حتما مقداری صبر کنید تا فر شما به اندازه لازم خنک شده باشد تا منجر به سوختن اعضای بدن نشود زیرا که سوختگی با فر یکی از بدترین اتفاقاتی است که امیدواریم دوستان هیچگاه تجربه نکنند.

همیشه فر ها با آب خالی و دستمال کشیدن به خوبی تمیز نمی شود و برای تمیز کردن داخل فر و اجزای داخلی آن بهتر است از تمیزکننده های با کیفیت موجود در بازار  استفاده شود تاکید میکنم با کیفیت، دقت کنید تمیزکننده های تقلبی جدا از اینکه دستگاه شما را به خوبی تمیز نمی کند بلکه صدماتی نیز به دستگاه شما وارد می گردد.

لازم به ذکر است که برخی از مدل های فر داری ویژگی تمیزکردن خودکار می باشد که آن را با نام های Self Clean یا Pyrolytic و … می شناسیم.

نحوه کار این قابلیت بدین صورت است که با فشردن یک دکمه این قابلیت شروع شده و معمولا به مدت یک ساعت با ایجاد حرارت بالای ۴۵۰ درجه سانتیگراد شروع به جدا کردن و تجزیه کردن مواد غذایی چسبیده در داخل فر می کند و تنها کاری که باید انجام دهیم تمیز کردن خاکسترهای ایجاد شده در کف دستگاه است که در اثر تجزیه شدن مواد غذایی به این صورت در آمده.

 

نکات مهم :

حتما از ظروف مناسب فر استفاده نمایید.

برای تمیز نگه داشتن فر از فویل آلمینیومی درون دستگاه استفاده نکنید

اگر فر شما با برق کار می کند در زمان اوج مصرف برق فر را روشن نکنید زیرا افت ولتاژ باعث صدمه دیدن قطعات الکترونیکی فر می شود.

 

امیداواریم توانسته باشیم به حف و نگهداری لوازم خانگی شما کمک اندکی کرده باشیم.

روبـــــراه سرویس پشتیبان لوازم خانگی خانه شما .

جهت هرگونه مشاوره رایگان و یا درخواست سروی و تعمیر با ما تماس بگیرید.

۴۴۲۱۹۶۱۹ با کد تهران

 

رضایت شما آینده ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *